Turbosprężarka w silniku wysokoprężnym po wielu latach i setkach kilometrów użytkowania może się zanieczyścić. Trafiają do niej głównie cząstki sadzy, czyli niespalonego paliwa. Te gromadzą się między innymi w łopatkach zmiennej geometrii, w które wyposażona jest dzisiaj praktycznie każda turbosprężarka. Zablokowanie się łopatek może mieć bardzo niedobry skutek, ponieważ albo skrajnie obniży ciśnienie doładowania, powodując spory spadek mocy silnika, albo wręcz przeciwnie. Jednakże blokada zmiennej geometrii w trybie pełnego doładowania nie spowoduje przyrostu mocy, ale drastycznie zuboży skład mieszanki. Następstwem może być nawet wypalenie dziury w tłoku, ponieważ gdy mieszanka jest bardzo uboga, temperatura spalania w cylindrze wzrasta. Sprawdźmy więc jak wykonać czyszczenie turbiny 1.9 TDI. Zacząć należy od sprawdzenia, czy to na pewno turbina jest odpowiedzialna za złą pracę jednostki napędowej. Najlepiej w tym celu podłączyć auto pod komputer, choć można także sprawdzić to ręcznie. Musimy zlokalizować gruszkę podciśnieniową, która porusza dźwignią (tzw. sztangą) od zmiennej geometrii na turbinie. Następnie łapiemy dźwignię ręką i próbujemy poruszać nią w obie strony. Powinna chodzić łatwo, dochodzić do końca i nie zacinać się.
Jeżeli jednak zauważymy, że dźwignia bardzo ciężko chodzi, chodzi w ograniczonym zakresie, lub w ogóle stoi dęba, to musimy wymontować turbinę. Na szczęście w autach posiadających bardzo popularny silnik 1.9 TDI demontaż turbiny jest dość łatwy. Jeśli jednak nie czujemy się w stanie, lepiej zwróćmy się do profesjonalnego warsztatu. Samo czyszczenie turbiny 1.9 TDI polega na jej rozkręceniu i dostaniu się do środka. Następnie trzeba usunąć cały nagar, jaki tam się znajduje. Zmienna geometria musi chodzić łatwo i bez żadnych problemów. Kolejnym etapem jest wymiana łożyska, ponieważ skoro mamy już turbo rozebrane, to czemu nie przeprowadzić jego całkowitej regeneracji. Ostatni etap to złożenie wszystkiego i zamontowanie z powrotem do samochodu.